REFLEXÕES CRÍTICAS SOBRE DESAFIOS DO EMPREENDEDORISMO SOCIAL NAS INICIATIVAS DE EXTENSÃO UNIVERSITÁRIA

Authors

  • Gilmara Dutra Dias UFERSA
  • José Milton de Souza Filho
  • Oderlene Vieira de Oliveira
  • Leonete Cristina de Araújo Ferreira Medeiros Silva

Keywords:

Teaching, Social Entrepreneurship, Extension, Academic Environment

Abstract

The thought piece explores reflections on the teaching of social entrepreneurship in the academic environment, based on Normative Instruction No. 01, of September 15, 2022, from UFERSA, which establishes the implementation and accreditation of 10% of extension actions in undergraduate course curricula as mandatory, incorporating activities into the curricular matrices in five modalities: 1) introductory discipline; 2) mandatory discipline; 3) participation in actions; 4) participation in organizing teams; 5) participation in other institutions. The objective is to understand the challenges faced when implementing social entrepreneurship initiatives in university extension programs, which are possible to overcome and maximize social impact. The reflection involves a critical analysis of existing initiatives, focusing on the intersection between social innovation and higher education, with the aim of identifying effective practices and strategies. After reflection, it is understood that, although there are significant challenges, the integration of social entrepreneurship in the academic environment has the potential to generate significant social impacts. However, there is a need to address the use of strategies to overcome existing challenges. It is considered that the ongoing discussion about these challenges and the relevance of university extension, when combined with social entrepreneurship, can be a tool for social change.

References

BARROS, Ev’Angela Batista Rodrigues de. Por um novo humanismo, inspirado na cultura de paz e justiça. Conecte-se! Revista Interdisciplinar de Extensão, v. 6, n. 12, p. 7-15, 2022.

BRASIL. Instrução Normativa Nº 01, de 15 de setembro de 2022. Estabelece orientações sobre as diretrizes para a implementação e regulamentação da creditação das ações de extensão nos currículos dos cursos de graduação no âmbito da Universidade Federal Rural do Semi-Árido (UFERSA). Ministério da Educação - Universidade Federal Rural do Semi-Árido, Pró-Reitoria de Extensão e Cultura/Pró-Reitoria de Graduação, 2022. Disponível em: https://prograd.ufersa.edu.br/wp-content/uploads/sites/10/2022/09/instrucao_normativa_-_creditacao_da_extensao_ufersa_assinado_assinado.pdf.

COSTA, E. S. da; RIBEIRO, M. E. da S.; GUIMARÃES, A. R. (2022). Formação empreendedora: uma revisão sistemática da literatura (2010-2020). Argumentum, 14(1), 63-84.

COSTA, Sofia. (2021). Impacto das ações extensionistas no empreendedorismo social: um estudo de longo prazo. International Journal of Social Innovation, 18(3), 213-228.

DEES, James Gregory. The meaning of social entrepreneurship. 1998.

DIAS, Gilmara Dutra; DE FIGUEIREDO, Marina Dantas. Ensino e perspectivas do empreendedorismo social em ações práticas para formação em administração. Omnia Sapientiae, v. 3, n. 1, 2023.

DIAS, Gilmara Dutra et al. Gestão e empreendedorismo: processo de inserção no mercado de trabalho dos engenheiros civis: gestão e empreendedorismo: processo de inserção no mercado de trabalho dos engenheiros civis. Omnia Sapientiae, v. 2, n. 1, p. 58-76, 2022.

DIAS, G. E. D. Serviços educacionais em redes sociais: uma abordagem do método AHP sob a ótica do consumidor. 2012. Dissertação (Mestrado Em Administração de Empresas) – Universidade de Fortaleza, Fortaleza, 2012.

FAUZI, Muhammad Ashraf; TAMYEZ, Puteri Fadzline Muhammad; KUMAR, Senthil. Social entrepreneurship and social innovation in ASEAN: Past, present, and future trends. Journal of social entrepreneurship, p. 1-23, 2022.

FREIRE, Paulo. Extensão ou comunicação? 17. ed. São Paulo: Paz e Terra, 2015. 127 p.

KLAUMANN, A. P.; TATSCH, A. L. (2022). A extensão universitária como um caminho para a inovação social: análises a partir da Universidade Federal do Rio Grande do Sul. Encontro Nacional de Economia Industrial e Inovação, 6, 1-15. Salvador: ABEIN.

LANCASTRE, Filipa; LAGES, Carmen; SANTOS, Filipe. Social entrepreneurship as a family resemblance concept with distinct ethical views. Journal of Business Ethics, p. 1-22, 2023.

OLIVEIRA, Edson Marques. Empreendedorismo social no Brasil: atual configuração, perspectivas e desafios–notas introdutórias. Revista da FAE, v. 7, n. 2, 2004.

RIBEIRO, Isadora Paloma Linhares; BRAGA, Filipe de Souza; MACIEL, Hícaro Lima. O desenvolvimento da tecnologia social nas universidades como alternativa para mitigação dos impactos negativos provocados pela carência de políticas públicas. Brazilian Journal of Business, v. 2, n. 2, p. 1035-1042, 2020.

SÁ, Ingrid Soraya de Oliveira, et al. (2021). Desafios na execução de projetos de extensão universitária e responsabilidade social em contexto de pandemia: percepção de gestores docentes/Challenges in Executing University Extension and Social Responsibility Projects in a Pandemic Context: Perception of the Faculty Managers. ID on line. Revista de Psicologia, 15(55), 743-754. DOI: 10.14295/idonline. v15i55.2233.

SANTOS, Maria Santana Ferreira dos; PINHO, Maria José de. A extensão universitária e sua contribuição na formação do estudante de graduação. Revista UFG, v. 19, 2019.

Published

2024-05-02 — Updated on 2024-05-04

Versions

How to Cite

DUTRA DIAS, G.; MILTON DE SOUZA FILHO, J. .; VIEIRA DE OLIVEIRA, O. .; CRISTINA DE ARAÚJO FERREIRA MEDEIROS SILVA , L. . REFLEXÕES CRÍTICAS SOBRE DESAFIOS DO EMPREENDEDORISMO SOCIAL NAS INICIATIVAS DE EXTENSÃO UNIVERSITÁRIA. Omnia Sapientiae, [S. l.], v. 4, n. 1, 2024. Disponível em: https://revistas.catolicadorn.com.br/omnia/article/view/90. Acesso em: 18 oct. 2024.