ENSINO E PERSPECTIVAS DO EMPREENDEDORISMO SOCIAL EM AÇÕES PRÁTICAS PARA FORMAÇÃO EM ADMINISTRAÇÃO

Authors

  • Gilmara Dutra Dias UFERSA
  • Marina Dantas de Figueiredo UNIFOR

Keywords:

Educação. Atividades Extencionistas. Formação Profissional.

Abstract

The catechization of business schools in the Brazilian academy, as well as the teaching profession correlated to theory, practice and training, has been presenting several difficulties, such as the failure in relation to the performance of higher education institutions (HEIs) regarding teaching methods, research and extension, with that, have been criticized by the instrumental and market interest to the detriment of the pedagogical purposes, for the students, they are challenges, that go beyond the technical contents seen in the universities. This analysis, in a theoretical essay and pedagogical experiences, sought to assess challenges and perspectives of teaching about social entrepreneurship in extension actions of a sociological nature for training in administration. The introduction describes the research proposal, reliable in considering entrepreneurship in a dialectic relationship between classes, the prominence of studying means that provide the creation and innovation of the collective, professional techniques, discipline, among others, as well as the problem, hypotheses, justification and goals. In the second part, the textual development is divided into the following stages: 1) Teaching in administration, on social entrepreneurship: methods, challenges and perspectives of a sociological nature; 2) Extension actions in the teaching-learning process: theoretical essay and pedagogical experience; 3) Interdisciplinary bachelor's course in science and technology and the subject entrepreneurship: training in administration; 4) Challenges and perspectives of teaching about social entrepreneurship in extension actions of a sociological nature for training in administration. In the conclusion on teaching administration, teachers' craft, theory and practice for training in administration, with a focus on social entrepreneurship in extensionist actions that encourage critical reflections.

References

ABREU, T. B; FERNANDES, J. P.; MARTINS, I. Uma análise qualitativa e quantitativa da produção científica sobre CTS (ciência, tecnologia e sociedade) em periódicos da área de ensino de ciências no Brasil. In: ENCONTRO NACIONAL DE PESQUISA EM EDUCAÇÃO EM CIÊNCIAS, 7., 2009, Florianópolis. Anais [...] Florianópolis: ABRAPEC, 2009.

AULER, D.; BAZZO, W. A. Reflexões para a implementação do movimento CTS no contexto educacional brasileiro. Ciência & Educação, v. 7, n. 1, 2001.

AZEVÊDO, W. Muito além do jardim de infância: o desafio do preparo de alunos e professores on-line. Textos EAD ABED, 23 nov. 2005. Disponível em: http://www.abed.org.br/site/pt/midiateca/textos_ead/679/2005/11/muito_alem_do_jardim_de_infancia_-_o_desafio_do_preparo_de_alunos_e_professores_on-line. Acesso em: 9 ago. 2022.

BARBOSA, L. de F. O empreendedorismo como ideário central do neoliberalismo e suas repercussões no campo educacional. Revista Livre de Sustentabilidade e Empreendedorismo, v. 7, p. 114-155, 2022.

BAUMAN, Z. Estranhos à nossa porta. São Paulo: Companhia das Letras, 2017.

CAMPOS, V. F.; PINHEIRO, E. Inovação: extensão inovadora e inovação social. Expressa Extensão, v. 27, n. 1, p. 2-4, 2022.

CARMO, L. J. O.; ASSIS, L. B. de; GOMES JÚNIOR, A. B.; TEIXEIRA, M. B. M. O empreendedorismo como uma ideologia neoliberal. Cadernos EBAPE.BR, v. 19, n. 1, 2021.

CERVO, A. L.; BERVIAN, E. P. A. Metodologia científica. 3. ed. São Paulo: McGraw-Hill, 1983.

COSTA, E. S. da; RIBEIRO, M. E. da S.; GUIMARÃES, A. R. Formação empreendedora: uma revisão sistemática da literatura (2010-2020). Argumentum, v. 14, n. 1, p. 63-84, 2022.

DIAS, G. E. D. Serviços educacionais em redes sociais: uma abordagem do método AHP sob a ótica do consumidor. 2012. Dissertação (Mestrado Em Administração de Empresas) – Universidade de Fortaleza, Fortaleza, 2012.

DIAS, T.; MACEDO, M.; ALMEIDA, K. Análise da percepção do cliente sobre o valor em serviços educacionais a distância. In: ENCONTRO DE ENSINO E PESQUISA EM ADMINISTRAÇÃO E CONTABILIDADE, 1., 2007, Recife. Anais [...] Recife: EEPAC, 2007.

EUROPEAN COMISSION. Social innovation theory and research: a summary of the findings from TEPSIE. Brussels: (TEPSIE), European Commission, 2014.

FERNANDES, I. M. B.; PIRES, D. M.; DELGADO-IGLESIAS, J. Perspetiva Ciência, Tecnologia, Sociedade, Ambiente (CTSA) nos manuais escolares portugueses de Ciências Naturais do 6º ano de escolaridade. Ciência & Educação, v. 24, n. 4, p. 875-890, 2018.

FERRAZ, J. de M. Armadilha da identidade e crítica ao empreendedorismo social: a exploração da opressão. Revista Katálysis, v. 25, p. 252-261, 2022.

BARBOSA, L. de F. O empreendedorismo como ideário central do neoliberalismo e suas repercussões no campo educacional. Revista Livre de Sustentabilidade e Empreendedorismo, v. 7, p. 114-155, 2022.

FREIRE, Paulo et al. Aos que fazem educação conosco em São Paulo. InSURgência: revista de direitos e movimentos sociais, v. 8, n. 1, 2022.

FREIRE, Paulo; FREIRE, Ana Maria Araújo; OLIVEIRA, Walter Ferreira. Pedagogia da solidariedade. Editora Paz e Terra, 2021.

FREIRE, P. Pedagogia do oprimido. 17. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1983.

FREIRE, P. Pedagogia da indignação: cartas pedagógicas e outros escritos. São Paulo: Unesp, 2000.

FREIRE, P. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. 25. ed. São Paulo: Cortez, 2002.

FREIRE, P. Extensão ou comunicação? Tradução Rosiska Darcy de Oliveira. 18. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2013.

GIL, A. C. Como elaborar projetos de pesquisa. 4. ed. São Paulo: Atlas, 2008.

GODIN, B. Social innovation: utopias of innovation from c.1830 to the present. Montréal: Project on the Intellectual History of Innovation, 2012. (Working Paper No. 11)

GRIFFITHS, M. D.; GUNDRY, L. K.; KICKUL, J. R. The socio-political, economic, and cultural determinants of social entrepreneurship activity: an empirical examination. Journal of Small Business and Enterprise Development, v. 20, n. 2, p. 341-357, 2013.

KLANT, L. M.; SANTOS, V. S. dos. O uso do software IRaMuTeQ na análise de conteúdo – estudo comparativo entre os trabalhos de conclusão de curso do ProfEPT e os referenciais do programa. Research, Society and Development, v. 10, n. 4, e8210413786, 2021.

KLAUMANN, A. P., & TATSCH, A. L. (2022). A Extensão Universitária como um caminho para a Inovação Social: análises a partir da Universidade Federal do Rio Grande do Sul. Encontro Nacional de Economia Industrial e Inovação (ENEI)(6.: 2022: Piatã, Salvador).[Anais..]. Salvador: ABEIN, 2022.

LIN, C. Y.-Y.; CHEN, J. The impact of societal and social innovation. Singapore: Springer, 2016.

MACÊDO, L. C. A. de. Pressupostos da complexidade no ensino de ciência e tecnologia: um estudo de caso no curso de Bacharelado em Ciência e Tecnologia. 367 f. Tese (Doutorado em Ensino de Ciência e Tecnologia) – Universidade Tecnológica Federal do Paraná, Ponta Grossa, 2020.

MARX, Karl. Miséria da filosofia: Resposta à filosofia da miséria do Sr. Proudhon. Montecristo Editora Ltda., 2022.

MARX, K. O capital: crítica da economia política. São Paulo, SP: Boitempo, 2017. (Livro 3: o processo global da produção capitalista).

MEDEIROS, C. B. de; GALVÃO, C. E. de S.; CORREIA, S.; GÓMEZ, C.; CASTILLO, L. Inovação social além da tecnologia social: constructos em discussão. RACE: Revista de Administração, Contabilidade e Economia, v. 16, n. 3, p. 957-982, 2017.

MORAES, J. U. P.; ARAÚJO, M. S. T. O ensino de física e o enfoque CTSA: caminhos para uma educação cidadã. 1. ed. São Paulo: Livraria da Física, 2012.

MOULAERT, F.; MACCALLUM, D. Advanced introduction to social innovation. Cheltenham: Edward Elgar Publishing, 2019.

MULGAN, G.; TUCKER, S.; ALI, R.; SANDERS, B. Social innovation: what it is, why it matters and how it can be accelerated. London: Basingstoke, 2007.

OAKLAND, J. S. Gerenciamento da qualidade total: TQM. São Paulo: Nobel, 2007.

OVIEDO, C. F. T.; MISOCZKY, M. C. A. La ideología del emprendimiento en el contexto del posconflicto Colombiano. In: CONGRESO DE LA ASOCIACIÓN LATINOAMERICANA DE SOCIOLOGÍA, 31., 2017, Montevideo. Actas [...] Montevideo: ALAS, 2017.

PAULA, A. P. P. de. Tragtenberg revisitado: as inexoráveis harmonias administrativas e a burocracia flexível. Revista de Administração Pública, v. 36, n. 1, p. 127-144, 2002.

PIAGET, J. Para onde vai a educação? Rio de Janeiro: Livraria José Olympo/Unesco, 1973.

RIBEIRO, M. R. F.; PONTES, V. M. de A.; SILVA, E. A. A contribuição da extensão universitária na formação acadêmica: desafios e perspectivas. Revista Conexão UEPG, v. 13, n. 1, p. 52-65, 2017.

RICHARDSON, R. J. Pesquisa social: métodos e técnicas. 6. ed. São Paulo: Atlas, 2008.

SANTOS, W. P.; MORTIMER, E. F. Uma análise de pressupostos teóricos da abordagem CT-S (Ciência - Tecnologia - Sociedade) no contexto da educação brasileira. Ensaio – Pesquisa em Educação em Ciências. v. 2, n. 2, 2002.

SILVA, A. de P.; SCHIMIGUEL, J.; ARAÚJO, M. S. T. de. Reflexões acerca da utilização da abordagem Ciência, Tecnologia e Sociedade no contexto da educação empreendedora. Boletim Técnico do Senac, v. 41, n. 3, p. 132-153, 2015.

SILVA, J. F. da; PENA, R. P. M. O “bê-á-bá” do ensino em empreendedorismo: uma revisão da literatura sobre os métodos e práticas da educação empreendedora. Revista de Empreendedorismo e Gestão de Pequenas Empresas v. 6, n. 2, p. 372-401, 2017.

SILVA, E. V. B. da; NUNES, A. O.; DANTAS, J. M. O enfoque CTS na educação profissional e tecnológica: uma revisão do campo entre os anos 1995 e 2020. Tecné, Episteme y Didaxis: TED, n. 50, 2021.

SILVA, F. P. da.; SILVA, E. A. Empreendedorismo social em tempos de pandemia de Covid-19: (re)construindo possibilidades. Concilium, v. 22, n. 3, p. 49-63, 2022.

TOMMASINO, H.; STEVENAZZI, F. Reflexiones en torno a las prácticas integrales en la Universidad de la República. Revista +E, v. 6, p. 120-129, 2016.

TRAGTENBERG, M. Sobre educação, política e sindicalismo. São Paulo: Unesp, 2004.

UNIVERSIDADE FEDERAL RURAL DO SEMI-ÁRIDO. Conselho Universitário. Plano de Desenvolvimento Institucional da UFERSA: vigência 2021-2025. Mossoró, 2021. Disponível em: https://transparencia.ufersa.edu.br/wp-content/uploads/sites/23/2021/03/PDI_

UFERSA_2021_2025-30.03.2021.pdf. Acesso em: 10 ago. 2022.

VALENTE, J. (Org.). O computador na sociedade do conhecimento. Brasília: Ministério da Educação e do Desporto. SEED, 1993.

VERGÈS, P. L’évocation de l’argent: une méthode pour la définition du noyau central de la représentation. Bulletin de Psychologie, v. 45, p. 203-209, 1992.

YIN, R. K. Pesquisa qualitativa do início ao fim. Tradução Daniel Bueno. Porto Alegre: Penso, 2016.

ZAMBON, S. A. O empreendedorismo e suas características comportamentais: uma análise da percepção da atitude empreendedora em teses publicadas no Brasil de 2007 a 2019. 2021. 274 f. Tese (Doutorado em Ciência, Tecnologia e Sociedade) – Universidade Federal de São Carlos, São Carlos, 2021.

Published

2023-05-02

How to Cite

DUTRA DIAS, G.; FIGUEIREDO, M. D. de . ENSINO E PERSPECTIVAS DO EMPREENDEDORISMO SOCIAL EM AÇÕES PRÁTICAS PARA FORMAÇÃO EM ADMINISTRAÇÃO. Omnia Sapientiae, [S. l.], v. 3, n. 1, 2023. Disponível em: https://revistas.catolicadorn.com.br/omnia/article/view/47. Acesso em: 23 nov. 2024.

Most read articles by the same author(s)