Motivational factors in a team of national and international professors at a federal public university

Authors

  • Fernanda Leorne Universidade da Integração Internacional da Lusofonia Afro-brasileira-UNILAB
  • Luís Miguel Dias Caetano Universidade da Integração Internacional da Lusofonia Afro-brasileira-UNILAB
  • Andrea Yumi Sugishita Kanikadan Universidade da Integração Internacional da Lusofonia Afro-brasileira-UNILAB

Keywords:

Motivation.Content theories. organization. University Education.

Abstract

ABSTRACT: This research aims to analyze the motivational factors of the faculty of a federal institution of higher education that has a team of professors from 18 nationalities. We analyze the motivational factors theorized by leading scholars in this area, as well as the cultural aspects involved in this process. In methodological terms, the research had a predominantly quantitative approach of exploratory nature. The method adopted was the case study, with the application of a structured questionnaire and an open question. The research had as audience the professors of the University of International Integration of Afro-Brazilian Lusofonia - Unilab. The analysis of the information was carried out from the “Theory of Two Factors by Herzberg”, drawing a parallel with the “Theory of Cultural Dimensions by Geert Hofstede''. The data collected comes from a 20-question questionnaire. The results obtained indicate that what motivates the professors of this institution are, namely, the intrinsic factors and that these are directly related to the responsibility of the position, feeling of self-fulfillment and professional progress. The “culture” factor has a strong influence on the motivational dynamics of the faculty, but this theme needs to be deepened.

Author Biographies

Luís Miguel Dias Caetano, Universidade da Integração Internacional da Lusofonia Afro-brasileira-UNILAB

Licenciado em Gestão de Empresas, Mestre em Comportamento Organizacional, Doutor em Educação (Especialidade de Tecnologia Educativa) e Pós-Doutor em Ensino. Atualmente é professor adjunto no Instituto de Ciências Sociais Aplicadas da Universidade da Integração Internacional da Lusofonia Afro-Brasileira, atuando no Curso de Administração Pública nas áreas de Relações Internacionais, Comportamento Organizacional, Inovação e Criatividade. Em termos de pesquisa, concentra a sua atividade nas áreas da Inovação Tecnológica, Tecnologia Educativa e Políticas Públicas na Educação.

Andrea Yumi Sugishita Kanikadan, Universidade da Integração Internacional da Lusofonia Afro-brasileira-UNILAB

Professora do curso de Administraçõ Pública da Universidade da Integração Internacional da Lusofonia Afro-brasileir-UNILAB.

References

BRASIL. Ministério da Educação. Resolução Complementar Consuni N° 3: Aprova o texto definitivo do novo Estatuto da Universidade da Integração Internacional da Lusofonia Afro-Brasileira (Unilab). 2020. Disponível em: [https://unilab.edu.br/wp-content/uploads/2020/12/Estatuto-Unilab-Dez.2020.pdf]. Acesso em: 20 jun. 2021.

CALGARO, Francieli. Análise dos Fatores que Contribuem para a Motivação no Trabalho dos Servidores Técnicos Administrativos em Educação da Unipampa. Porto Alegre-RS 2012. Trabalho de Conclusão de Curso (Especialista) - Universidade Federal do Rio Grande do Sul, 2012.

CHIAVENATO, Idalberto. Administração geral e pública. 3ª edição. Barueri, SP. 2012.

DICIO. Dicionário Online de Português. 2009-2021. Disponível em [https://www.dicio.com.br/]. Acesso em: 15 de jun. de 2021.

FARIAS, Litieli Tadiello Bedinoto. Fatores Motivacionais No Serviço Público: Um Estudo De Caso Em Um Campus Descentralizado De Uma Universidade Pública. Porto Alegre-RS 2015. Trabalho de Conclusão de Curso (Especialista) – Universidade Federal do Rio Grande do Sul, 2015.

FRANKENTHAL, Rafaela. Entenda a escala Likert e como aplicá-la em sua pesquisa, 2017. Disponível em: [https://mindminers.com/blog/entenda-o-que-e-escala-likert/] Acesso: em 22 de julho de 2021

GOMES, Alcindo Arcenio Pinheiro; QUELHAS, Osvaldo Luiz Gonçalves. A motivação no ambiente organizacional. Revista. Florianópolis, v. 3, n. 3, mar. 2003. ISSN 16761901. Produção online. Disponível em: [https://producaoonline.org.br/rpo/article/view/567]. Acesso em: 30 jun. 2021. doi: https://doi.org/10.14488/1676-1901.v3i3.567.

LACERDA, Daniel Pacheco. Cultura organizacional: sinergias e alergias entre Hofstede e Trompenaars. RAP-Revista de Administração Pública. Rio de Janeiro. 45(5):1285-1301, set./out. 2011.

MEIRINHOS, Manuel; OSÓRIO, António. O estudo de caso como estratégia de investigação em educação The case study as research strategy in education. EDUSER: Revista de educação, Inovação e Investigação em Educação Vol 2(2), 2010.

OLIVEIRA, Maxwell Ferreira de. Metodologia científica: um manual para a realização de pesquisas em Administração-- 72 p.: il. Catalão: UFG, 2011.

OSÓRIO, Manuel Meirinhos António. O estudo de caso como estratégia de investigação em educação The case study as research strategy in education. EDUSER: revista de educação, Inovação, Investigação em Educação Vol 2(2), 2010

SANTANA, Daniela Lima de; MENDES, George Alves; MARIANO, Ari Melo. Estudo das dimensões culturais de Hofstede: análise comparativa entre Brasil, Estados Unidos e México. C@LEA – Revista Cadernos de Aulas do LEA, Ilhéus, n. 3, p. 1 – 13, nov. 2014.

UNILAB. Universidade da Integração Internacional da Lusofonia Afro-Brasileira. Institucional: Unilab-Institucional. [Redenção], [2021]. Disponível em: [https://unilab.edu.br/institucional-2/]. Acesso em: 20 jun. 2021.

VIEIRA, Carolina Belli; BOAS, Ana Alice Vilas; ANDRADE, Rui Otavio Bernardes de e; OLIVEIRA, Elias Rodrigues de. Motivação na Administração Pública: considerações teóricas sobre a aplicabilidade dos pressupostos das teorias motivacionais na esfera pública. Revista ADMpg Gestão Estratégica, v. 4, n. 1, 2011.

Published

2022-12-30

How to Cite

LEORNE, F.; CAETANO, L. M. D.; KANIKADAN, A. Y. S. . Motivational factors in a team of national and international professors at a federal public university. Omnia Sapientiae, [S. l.], v. 2, n. 3, p. 19–34, 2022. Disponível em: https://revistas.catolicadorn.com.br/omnia/article/view/38. Acesso em: 21 nov. 2024.