EDUCATIONAL STRATEGIES FOR THE INCLUSION OF STUDENTS WITH DOWN SYNDROME

Authors

  • Janaina Nogueira da Silva

DOI:

https://doi.org/10.61228/os.v4i2.95

Keywords:

Down syndrome, School inclusion, Pedagogical methodologies

Abstract

This work investigates the contributions of pedagogical methodologies applied to the process of inclusion and education of children with Down syndrome. The purpose of this study was to review the literature on the inclusion of these children, with the objective of identifying challenges and strategies that assist educators in the effective inclusion process in the school environment. A bibliographic research was conducted using the databases Scielo and Google Scholar, focusing on the inclusion of children with Down syndrome in the regular education system. We used keywords such as 'Down syndrome', 'school inclusion', and 'pedagogical methodologies'. It was found that inclusion is challenging, and that all planned and implemented pedagogical methodologies are essential for the development of students in regular schools. A collaborative effort in the school environment is fundamental as a strategy to promote the inclusion of students with disabilities, ensuring that everyone learns together.

References

ARAUJO, Mariane Andreuzzi de. Práticas pedagógicas na educação infantil frente à acessibilidade curricular de crianças com síndrome de Down. 2019. Disponível em: https://repositorio.ifgoiano.edu.br/handle/prefix/3193. Acesso em: 23 abr, 2023.

BRASIL. Ministério Público Federal. Fundação Procurador Pedro Jorge de Melo e Silva. O acesso de alunos com deficiência às escolas e classes comuns da rede regular. Brasília: Procuradoria Federal dos Direitos do Cidadão, 2004.

BRASIL. [Constituição (1988)]. Constituição da República Federativa do Brasil: promulgada em 5 de outubro de 1988. 4. ed. São Paulo: Saraiva, 1990.

BUCKLEY, S.; BIRD, G. Including children with Down syndrome. Down Syndrome News and Update, v. 1, n° 1, p. 5-13, 1998.

CARVALHO, F. Escola para todos? A educação de crianças com deficiência na perspectiva da ecologia humana. Lisboa: Ministério do Trabalho e Solidariedade Social/Secretariado Nacional para a Reabilitação e Integração das Pessoas com Deficiência, 2007.

COSTA, Cinthya. Inclusão de alunos com síndrome de Down. s/d. Disponível em: http://educarparacrescer.abril.com.br/comportamento/inclusao-sindrome-down- 736664.shtml. Acesso em: 28 jul. 2024

FREIRE, P. Pedagogia do Oprimido. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1987. FREIRE, P. Educação e Mudança. São Paulo: Paz e Terra,1979.

MANTOAN, M. T. E. Inclusão escolar: o que é? Por quê? Como fazer? São Paulo: Moderna, 2003.

PUESCHEL, S. M. Síndrome de Down: Guia para pais e educadores. 2a Edição. Campinas, SP. Editora Papirus, 1995. Série Educação Especial.

SANTOS, Nathália Villela Peres dos; ROSSI, Claudia Maria Soares. O ensino de estudantes com síndrome de Down no contexto da pandemia da covid-19. Revista Educação Pública, Rio de Janeiro, v. 22, n. 43, 2022. Disponível em: https://educacaopublica.cecierj.edu.br/artigos/22/43/o-ensino-de-estudantes-com- sindrome-de-down-no-contexto-da-pandemia-da-covid-19

SARAIVA, Erilane Maria Rodrigues; KOTTEL, Annemaria. Inclusão de crianças com síndrome de Down no contexto escolar. Revista Educação Pública, Rio de Janeiro, v. 23, n 39, 10 de out. de 2023. Disponível em: https://educacaopublica.cecierj.edu.br/artigos/23/39/inclusao- de-criancas-com-sindrome-de-down-no-contexto-escolar

SEVERINO, A. J. Metodologia do trabalho científico. 23. ed. São Paulo: Cortez, 2007.

SILVA, A. M. Educação Especial e inclusão escolar: histórias e fundamentos. Curitiba: Intersaberes, 2012 (Série Inclusão Escolar).

SILVA, Daniele Sant’Anna Rego da. ALFABETIZAÇÃO DAS CRIANÇAS SÍNDROME DE DOWN:

inclusão possível. Monografia (Pós-Graduação Latu Sensu em Psicopedagogia) Universidade Candido Mendes/AVM, Niterói, 2017. Disponível em: https://www.avm.edu.br/docpdf/monografias_publicadas/N208837.pdf. Acesso em: 02 set. 2024.

VESTENA, Carla Luciane Blum; SCHIPPER, Carla Maria de; SOUZA, Flávia Faissal de. Programas e práticas pedagógicas na educação especial e inclusiva. Revista Teias, v. 22, n. 66, p. 3-10, 2021. Disponível em: http://educa.fcc.org.br/scielo.php?pid=S198203052021000300003&script=sci_arttext.

Acesso em: 26 abr, 2023.

Published

2024-12-13

How to Cite

NOGUEIRA DA SILVA, J. EDUCATIONAL STRATEGIES FOR THE INCLUSION OF STUDENTS WITH DOWN SYNDROME. Omnia Sapientiae, [S. l.], v. 4, n. 2, p. 1–7, 2024. DOI: 10.61228/os.v4i2.95. Disponível em: https://revistas.catolicadorn.com.br/omnia/article/view/95. Acesso em: 18 dec. 2024.

Similar Articles

You may also start an advanced similarity search for this article.