SUSTAINABILITY AND ENVIRONMENTAL EDUCATION:

EXPERIENCE WITH AGROECOLOGICAL EDUCATIONAL VEGETABLE GARDEN

Authors

  • GARDÊNIA SILVANA DE OLIVEIRA RODRIGUES
  • JEAN DE OLIVEIRA SOUZA
  • FRANCISCA VILANI DE SOUZA
  • ANA BEATRIZ CORDEIRO
  • CELIO EDCARLO PEREIRA DE MENEZES
  • FRANCISCA DAS CHAGAS FERREIRA DE OLIVEIRA
  • IAASMIN RAFAELA SILVA DA FE
  • JOSE PEDRO COSTA NOGUEIRA

DOI:

https://doi.org/10.61228/os.v5i2.101

Keywords:

Environmental education, sustainability, agroecology, ecological awareness, pedagogical practices

Abstract

The “Educational vegetable garden” project reports on the experience of implementing a vegetable garden at the Gilberto Rola State School, located in the rural community of Maísa, in Mossoró, with the aim of promoting environmental, food, and social education. The initiative combines theory and practice in cultivation, emphasizing principles of sustainability, health, and citizenship. The choice of vegetable species prioritized vegetables widely consumed in everyday life, including chives, arugula, coriander, carrots, green lettuce, red lettuce, bell peppers and beets. During cultivation, sustainable techniques were applied, such as composting, organic fertilization and natural pest control, encouraging conscious consumption, autonomy, teamwork and respect for the environment. The implementation of the vegetable garden provided theoretical and practical learning about food production, sustainable management and natural fertilization. Moreover, it stimulated creativity, strengthened collaborative work, promoted healthy eating habits, and reinforced social and environmental responsibility, contributing to the development of more conscious citizens committed to sustainability.

Author Biographies

GARDÊNIA SILVANA DE OLIVEIRA RODRIGUES

Graduação em Engenharia Agronômica pela Universidade Federal Rural do Semi-Árido (2007), Mestrado (2010) e Doutorado (2014) em Ciências (Fitotecnia) pela Universidade Federal Rural do Semi-Árido.

JEAN DE OLIVEIRA SOUZA

Possui graduação em Agronomia pela Universidade Federal Rural do Semi-Árido (2002), mestrado em Fitotecnia pela Ufersa (2005) e doutorado em Agronomia pela Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho (2009).

FRANCISCA VILANI DE SOUZA

Graduada em Letras UERN (2001).Graduanda em Pedagogia - UNICESUMAR (2020). Mestra em Ciências da Educação - Universidade Lusófona de Humanidades e Tecnologias - ULHT Lisboa/ PT (2013) e Universidade Federal do Ceará – UFC. Especialização em Psicanálise - Ipatinga MG ( 2024) Especialização em Ciências da Educação - Faculdade de Teologia Integrada - FATIN/PE (2011). Especialização em Língua Portuguesa e Literatura Brasileira - UERN (2003). Doutora em Ciências da Educação - Universidad Internacional Tres Fronteras - UNINTER - Assunção /PY (2018).

ANA BEATRIZ CORDEIRO

Técnico de Agroecologia integrado ao ensino médio na E. E. Gilberto Rola.

CELIO EDCARLO PEREIRA DE MENEZES

Técnico de Agroecologia integrado ao ensino médio na E. E. Gilberto Rola.

FRANCISCA DAS CHAGAS FERREIRA DE OLIVEIRA

Técnico de Agroecologia integrado ao ensino médio na E. E. Gilberto Rola.

IAASMIN RAFAELA SILVA DA FE

Técnico de Agroecologia integrado ao ensino médio na E. E. Gilberto Rola.

JOSE PEDRO COSTA NOGUEIRA

Técnico de Agroecologia integrado ao ensino médio na E. E. Gilberto Rola.

References

KRASILCHIK, M. Prática de ensino de biologia. São Paulo: EDUSP, 2004. Acesso em: 10 abril 2025.

LOUREIRO, C. F. B. Educação Ambiental: questões de vida. São Paulo: Cortez, 2019. 184 p.

MONTEIRO, M. P.; GONÇALVES, M. M. A.; DIAS, C. A. E. S.; CONCEIÇÃO, F. M.; BRITO, E. A. S. Plantas que curam: horta didática medicinal e condimentar no CMEBI – Oton Gomes de Lima Moju/PA. Caderno Pedagógico, v. 22, n. 1. 2025.

SOUZA, M. E.; SANTOS, A. C. Horta escolar: espaço de promoção de hábitos alimentares saudáveis e educação ambiental. Revista Brasileira de Educação Ambiental, v. 14, n. 2, p. 93-108, 2019.

VIANA. F. M. P; SANTOS. A. A; FREIRE.F. C. O; CARDOSO. J. E; VIDAL. J. C. Recomendações para o controle das principais doenças que afetam a cultura do melão na região Nordeste. Fortaleza: Embrapa Agroindústria Tropical, 2001. 6 p. (Embrapa Agroindústria Tropical. Circular Técnica, 12).

Published

2025-09-17

How to Cite

SILVANA DE OLIVEIRA RODRIGUES, G. .; DE OLIVEIRA SOUZA, J.; VILANI DE SOUZA, F.; BEATRIZ CORDEIRO, A.; EDCARLO PEREIRA DE MENEZES, C.; DAS CHAGAS FERREIRA DE OLIVEIRA, F.; RAFAELA SILVA DA FE, I.; PEDRO COSTA NOGUEIRA, J. SUSTAINABILITY AND ENVIRONMENTAL EDUCATION:: EXPERIENCE WITH AGROECOLOGICAL EDUCATIONAL VEGETABLE GARDEN. Omnia Sapientiae, Mossoró, RN, v. 5, n. 2, p. 01–07, 2025. DOI: 10.61228/os.v5i2.101. Disponível em: https://revistas.catolicadorn.com.br/omnia/article/view/101. Acesso em: 18 sep. 2025.

Most read articles by the same author(s)