BILINGUAL EDUCATION OF THE DEAF OR INCLUSIVE EDUCATION IN A DIGLOSSIA SITUATION IN THE MUNICIPALITY OF MOSSORÓ?

Authors

  • ARTUR Maciel de Oliveira NETO Faculdade Católica do RN

Keywords:

Estudante surdo, Acessibilidade, Libras

Abstract

This article aimed to identify whether the didactics used by the teacher is adapted for teaching deaf students in the municipal network of Mossoró/RN, seeking to describe the difficulties they encounter in the classroom and in the relationship between teacher/student, deaf student/hearing student . , listeners/interpreter, highlighting experiences of four students who are attending elementary school II, observing the teaching strategies that are used by teachers, seeking to suggest didactic means, starting from the need and subjectivity of the deaf student, the first and most important step is the adaptation of the content taught in the classroom to develop the student's learning. After bibliographic and documentary analysis, we realized how difficult the student journey of deaf individuals is. Based on the reports and experiences shared by the deaf, we will present how the lack of accessibility in Libras and inclusion hinder the development and social relationships of this subject, in the school environment, since for the deaf student it is the main place of socialization and construction identity. After the reports, we concluded that there are many obstacles preventing the advancement of quality education for the deaf. We also realize the need for investments, structures and the absence of a Libras teacher and Libras interpreter in schools, considering that many teachers in practice at school they do not have the knowledge or command of Libras to offer greater attention and establish clear communication.

 

References

ALBERTI, Verena. Manual de história oral. 3ª ed. Rio de Janeiro: Editora FGV, 2005.

ARANHA, M. S. F. Integração social do deficiente: análise conceitual e metodológica. Temas em Psicologia, Ribeirão Preto, SP, v. 3, n. 2, p. 63-70, 1995. Disponível em:

http://pepsic.bvsalud.org/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1413-89X1995000200008.

Acesso em: 24 dez. 2022.

BOGDAN. R. e BIKLEN. S. Investigação qualitativa em educação: uma introdução à teoria e aos métodos. Portugal: Porto Editora, 2014.

BRASIL. Lei nº 3.198, de 6 de julho de 1957. Denomina Instituto Nacional de Educação de Surdos o atual Instituto Nacional de Surdos-Mudos. Brasília, DF: Presidência da República, 1957. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/1950-1969/l3198.htm. Acesso em: 24 set. 2022.

FERNANDES, S. O que os surdos adultos têm a dizer aos pais de crianças surdas?. Revista Brasileira de Educação Especial, 2012, 24, 9-20.

FERREIRA BRITO, L. Integração social & educação dos surdos. Rio de Janeiro: Babel Editora. RJ.1993.

FIORIN, J. L. Linguagem humana: do mito à ciência. In: FIORIN, J. L. (org.). Linguística? O que é isso? São Paulo: Contexto, 2015. p. 15-32.

JOSSO. M. C. Experiência de vida e formação. São Paulo: Paulus, 2010.

KELMAN, C. A. Significação e aprendizagem do aluno surdo. In MARTÍNEZ, A. M.; TACCA, M. C. V. R. (Orgs.) Possibilidades de aprendizagem: ações pedagógicas para alunos com dificuldade e deficiência. Campinas: Unix, 2011

MARTINO, L. C. De qual comunicação estamos falando? In: HOHFELDT A.; MARTINO, L. C.; FRANÇA, V. V. (Org.). Teorias da comunicação: conceitos, escolas e tendências. Petrópolis: Vozes, 2001

OLIVEIRA NETO, A. M.; AGUIAR, A. L. O.; GONZALÉZ, D. G. Letramento na educação de surdos: cidadãos do agora construindo um amanhã. Revista EDUCA UMCH, n. 15, 30 jun. 2020.

OLIVEIRA NETO, A. M.; ALBUQUERQUE, E. R. de. Jogos bilíngues como ferramenta didática para a prática do ensino de Língua Portuguesa na modalidade escrita para surdos. The Especialist, [S. l.], v. 42, n. 1, 2021.

OLIVEIRA NETO, A. M.; REIS, B. M. D; AGUIAR, A. L. O. DIÁLOGO E INCLUSÃO: UMA PRÁTICA SOCIAL NO PROCESSO DE ALFABETIZAÇÃO DIGITAL DE IMIGRANTES DIGITAIS. Revista Teias de Conhecimento, [S. l.], v. 1, n. 2, 2022. Disponível em: https://revistas.uepg.br/index.php/teias/article/view/19491. Acesso em: 3 jan. 2023.

OLIVEIRA NETO, A. M. Com a palavra o surdo: a Libras no centro da qualificação profissional. Mossoró. Cactus, 2022.

QUADROS, Ronice Muller de. O professor, o tradutor e o intérprete de Libras. In: QUADROS, Ronice Muller de. LIBRAS: Linguística para o ensino superior. 1º edição. São Paulo: Parábola, 2019. p .175- 180

SÁ, N. P. Cultura, poder e educação de surdos. Brasília, DF: INEP, 2002.

SKLIAR, Carlos. Os estudos surdos em educação: problematizando a normalidade. In: SKLIAR, Carlos. (org.).A surdez: Um olhar sobre as diferenças. 8.ed. Porto Alegre: Mediação, 2016. p. 7-32 .

SVARTHOLM, Kristina. Educação bilíngue para surdos na Suécia: teoria e prática. In: MOURA, Maria Cecilia; VERGAMINI, Sabine Antinialli Arena; CAMPOS, Sandra Regina Leite (Orgs.). Educação para surdos: práticas e perspectivas. São Paulo: Editora Santos, 2008. p. 119-144.

UNIVERSIDADE FEDERAL DE JUIZ DE FORA [UFJF]. Instrutivo para elaboração de relato de experiência. Governador Valadares: UFJF, 2017. Disponível em: https://www.ufjf.br/nutricaogv/files/2016/03/Orienta%C3%A7%C3%B5es-Elabora%C3%A7%C3%A3o-de-Relato-de-Experi%C3%AAncia.pdf. Acesso em: 01 mar. 2022.

VIGOTSKI, L. S. A construção do pensamento e da linguagem. São Paulo: Martins Fontes, 2000.

Published

2024-05-02 — Updated on 2024-05-04

Versions

How to Cite

OLIVEIRA NETO, A. M. de. BILINGUAL EDUCATION OF THE DEAF OR INCLUSIVE EDUCATION IN A DIGLOSSIA SITUATION IN THE MUNICIPALITY OF MOSSORÓ?. Omnia Sapientiae, [S. l.], v. 4, n. 1, 2024. Disponível em: https://revistas.catolicadorn.com.br/omnia/article/view/93. Acesso em: 18 oct. 2024.