RESÍDUOS SÓLIDOS E EDUCAÇÃO AMBIENTAL: DESPERTANDO A CONSCIÊNCIA DAS NOVAS GERAÇÕES

Authors

  • Maria Géssica da Silva Universidade do Estado do Rio Grande do Norte
  • Diego Nathan do Nascimento Souza Universidade do Estado do Rio Grande do Norte

Keywords:

Conscientização, Lixo, Problema Ambiental

Abstract

It is increasingly necessary to educate new generations about living in harmony with the environment. The present work aimed to awaken the perception of elementary school students in the countryside on the subject of solid waste through environmental education, thus seeking to act as a sensitizing agent and opinion maker for the preservation of the environment, using lecture and songs on the subject. It was observed that the students, after the activities carried out, were quite enthusiastic about the prospect of putting into practice what they learned on the subject not only in their daily lives, but also in passing on the knowledge acquired about solid waste.

References

ABREU, D. G. .; CAMPOS, M.L.A. M.; AGUILAR, M. B. R. Educação ambiental nas escolas da região de Ribeirão Preto (SP): concepções orientadoras da prática docente e reflexões sobre a formação inicial de professores de química. Quimica Nova, v. 31, n. 3, p. 688–693, 2008.

ABÍLIO, F. J. P.; FLORENTINO, H. D. S.; RUFFO, T. L. DE M. Educação Ambiental no Bioma Caatinga: formação continuada de professores de escolas públicas de São João do Cariri, Paraíba. Pesquisa em Educação Ambiental, v. 5, n. 1, p. 171, 2015.

ASSOCIAÇÃO BRASILEIRA DE NORMAS TÉCNICAS. ABNT NBR 10004: Resíduos Sólidos - Classificação. Rio de Janeiro-RJ, 2004.

ALENCAR, M. M. M. Reciclagem De Lixo Numa Escola Pública. Candombá - revista virtual, v. 1, n. 2, p. 96–113, 2005.

BIZERRIL, M. X. A.; FARIA, D. S. Percepção de professores sobre a educação ambiental no ensino fundamental. Brasília. Revista Brasileira de Estudos Pedagógicos, v. 82, n. 200/201/202, p. 57-69, 2001.

BORGES, M. D.; ARANHA, J. M.; SABINO, J. A fotografia de natureza como instrumento para educação ambiental. Ciência & Educação (Bauru), v. 16, n. 1, p. 149–161, 2010.

CARDOSO JUNIOR, O. L. “Recicla Gostoso”: o papel da Educação Ambiental na coleta seletiva em São Miguel do Gostoso (RN). Revista brasileira de Educação Ambiental (RevBEA), v. 14, n. 1, 2019.

CARVALHO, A. R.; OLIVEIRA, M. V. C. Princípios básicos do saneamento do meio. 4. ed. São Paulo: Senac, 2004.

COPETTI, A. A. O.; ZANETTI, A.; CAMARGO, M. A. S. A música enquanto instrumento de aprendizagem significativa: a arte dos sons. XVI Seminário interinstitucional de ensino, pesquisa e extensão. 2011.

DIAS, G. F. Educação Ambiental: princípios e práticas. 9. ed. GAIA, 2010. 552 p.

DIAS-DA-SILVA, C. D.; SANTOS, D. B. Percepção de estudantes do ensino fundamental sobre o meio ambiente e aeducação ambiental. UNISANTA Bioscience, v. 8, n. 2, p. 173-184, 2019.

EFFTING, T. R. Educação ambiental nas escolas públicas?: Realidade e desafios. Trabalho de Conclusão de Curso. Universidade Estadual do Oeste do Paraná. 2007.

FARIAS, D. S. C. R.; SILVA, E. M.; FARIAS, M. S. S.; ARAÚJO, A. F. Percepção ambiental dos alunos do 7º e 8º ano de uma escola privada noagreste pernambucano. Caminhos da Geografia, Uberlândia, v. 13, n. 2, p. 75-81, 2012.

FRANÇA, J. M.; ARAÚJO, E. P.; SANTOS, A. G. F.; ARAÚJO, E. M. Educação ambiental: uma reflexão sobre a prática pedagógica em uma escola particular no município de Campina Grande - PB. Fórum internacional de resíduos sólidos. ISSN: 2527-1725. 2017.

GIROTTO, L. G.; PADILHA, E. T.; PACHECO, I. S.; MEDEIROS, M. S.; ARAÚJO, L. F. R.; CABRAL, A. C. S. Educação ambiental com alunos do 1° ao 3° do ensino fundamental deuma escola municipal rural do município de Uberlândia-MG. Brazilian Journal of Development, Curitiba, v. 5, n. 4, p. 3786-3795, 2019.

IBGE – Instituto Brasileiro de Geografia e Estatistíca. Cuidando do lixo. Disponível em: ‹www.ibge.gov.br›. Acesso em: 29 de maio de 2019.

LIMA, M. Q. Lixo: Tratamento e Biorremediação. São Paulo, 2004.

LUNA, R. R.; ENO, E. G. J.; CAMINHA, I. S.; LIMA, R. A. A paródia musical como estratégia de ensino e aprendizagem em ciências naturais. Revista debates de ensino de química, v. 3, n. 2, p. 1-18, 2015.

MORAIS, R.; VARVERDE, L. H. O.; GUEDES, N. M. R.; FAVERO, S. Percepção ambiental dos alunos do 6 ao 9 ano do ensino fundamentalde uma escola pública municipal localizada em Campo Grande, Mato Grosso do Sul/Brasil. Revista Tecné, Episteme y Didaxis, n. extraordinário, ISSN: 2323-0126, 2018.

NARCIZO, K. R. S. Uma análise sobre a importância da trabalhar educação ambiental nas escolas. Revista Eletrônica Mestr. Educação e Ambiente, v. 22, p. 1517-1256, 2009.

PASCHOALIN FILHO, J. et al. Comparação entre as Massas de Resíduos Sólidos Urbanos Coletadas na Cidade de São Paulo por Meio de Coleta Seletiva e Domiciliar. Revista de Gestão Ambiental e Sustentabilidade, v. 3, n. 3, p. 19-33, 2015.

SABINO, J. Técnica e ética da fotografia do comportamento animal: dos pioneiros à era digital. Oecologia Brasiliensis, v. 13, n. 1, p. 209-221, 2009.

SANTOS, H. M. N.; BORGES, A. A. S.; CÂNDIDA, A. C.; FEHR, M. Educação ambiental e resíduos sólidos em Araguari/MG – Brasil. Revista da Católica, Uberlândia, v. 2, n. 3, p. 136-152, 2010.

SANTOS, J. A. R.; PHILIPPI, D. A. moradores e catadores: conscientização para a coleta seletiva num município sul-matogrossense. Braziliam Journal of Development, v. 4, n. 2, 2018.

SILVA, R. A.; FELIX, K. K. F.; SOUZA, M. J. J. B.; SIQUEIRA, E. S. A gestão dos resíduos sólidos no meio rural: o estudo deum assentamento da região nordeste do Brasil. Gestão e Sociedade, Belo Horizonte, v. 8, n. 20, p. 593-613, 2014.

SILVA, E. S.; PEREIRA, I. B.; MELO, S. M. O uso da música no ensino de biologia: experiências com paródias. Anais do Congresso de Inovação Pedagógica em Arapiraca, v. 1, 2015.

SILVA, S. A. M.; OLIVEIRA, A. L. A música no ensino de ciências: perspectivas para a compreensão da ecologia e a temática ctsa (ciência, tecnologia, sociedade e ambiente). http://www.diaadiaeducacao.pr.gov.br/portals/pde/arquivos/2109-8.pdf. Acesso em maio de 2019.

SCHALCH, V. et al. Management and management of solid waste. p. 91, 2002.

SOUZA, G. S. et al. Educação Ambiental Como Ferramenta Para O Manejo De Resíduos Sólidos No Cotidiano Escolar. Revista Brasileira de Educação Ambiental (RevBEA), v. 8, n. 2, p. 118–130, 2010.

SOARES, L. R. et al. Paródias como recurso didático no ensino de ciências. Anais do 10º Salão Internacional de Ensino, Pesquisa e Extensão da UNIPAMPA, v.1, 2018.

TAVARES, L. J. Educação ambiental na escola pública: um relato de experiência. Extensio: Revista Eletrônica de Extensão, Florianópolis, n. 10, p. 43-56, 2010.

TRINDADE N. A. D. Consciência Ambiental: Coleta Seletiva e Reciclagem no Ambiente Escolar. Enciclopédia Biosfera, v. 7, p. 1-15, 2011.

Published

2022-11-07

How to Cite

GÉSSICA DA SILVA, M.; NATHAN DO NASCIMENTO SOUZA, D. RESÍDUOS SÓLIDOS E EDUCAÇÃO AMBIENTAL: DESPERTANDO A CONSCIÊNCIA DAS NOVAS GERAÇÕES. Omnia Sapientiae, [S. l.], v. 2, n. 2, p. 29–38, 2022. Disponível em: https://revistas.catolicadorn.com.br/omnia/article/view/41. Acesso em: 21 nov. 2024.