ADVERSITIES AND EXPECTATIONS IN THE LGBTQI+ COMMUNITY'S ACCESS TO HEALTHCARE
AN ANALYSIS OF PRACTICES AND CHALLENGES
DOI:
https://doi.org/10.61228/os.v5i2.105Keywords:
Health, LGBTQI Community, Challenges, OpportunityAbstract
INTRODUCTION: The National Comprehensive Health Policy for Lesbians, Gays, Bisexuals, Transvestites, and Transgender People (LGBT) was created by the Ministry of Health through Ordinance No. 2,836, dated December 1, 2011, and aims to ensure that the LGBT population has equal and respectful access to health services, taking into account their particularities and vulnerability. OBJECTIVE: The purpose of this study is to document the difficulties faced by these communities, which, despite fighting for recognition and respect, remain marginalized by prejudice and lack of knowledge. RESEARCH PROCESS: This study conducted a systematic literature review, classified as qualitative, descriptive, and exploratory in nature, based on existing studies and synthesizing previously published studies on the topic. Studies that addressed practices, challenges, and strategies for inclusion in primary health care for the LGBTQI+ community were selected. IMPLICATIONS AND PERSPECTIVES: In short, although significant challenges remain, the possibilities for promoting access to healthcare for the LGBTQI+ community are evident and depend on integrated actions involving training, public policies, and community engagement. Investing in the training of professionals sensitive to diversity issues and the implementation of inclusive practices is essential to reducing inequalities and guaranteeing the universal right to health. FINAL CONSIDERATIONS: This study highlighted that, despite advances in inclusion policies and awareness about the health of the LGBTQI+ population, several barriers persist that hinder effective access to healthcare for this community. Among the main obstacles are prejudice and discrimination on the part of healthcare professionals, the lack of specific training, and the insufficient provision of services sensitive to the specific needs of LGBTQI+ individuals.
References
BAKER, K., ET AL. Discrimination and health care access among LGBTQ+ populations. Journal of Public Health, v. 39, n. 2, 123-130, 2017.
BRASIL. Brasil sem homofobia: programa de combate à violência e à discriminação contra GLTB e promoção da cidadania homossexual. Brasília, DF: Ministério da Saúde 2004.
COSTA, Ana Paula; ALMEIDA, João Pedro. Protocolos de atenção à saúde LGBTQI+: diretrizes para práticas inclusivas na atenção primária. Revista Brasileira de Saúde Pública, v. 56, n. 3, p. 45-58, 2022.
FERREIRA, B. de O.; PEDROSA, J. I. dos S.; NASCIMENTO, E. F. do. Diversidade de gênero e acesso ao Sistema Único de Saúde. Revista Brasileira em Promoção da Saúde, v. 31, n. 1, p. 1-10, 28 fev. 2018. DOI 10.5020/18061230.2018.6726.
FERREIRA, L. M. Desafios na atenção à saúde da população LGBTQI+: uma revisão integrativa. Revista Brasileira de Saúde Coletiva, v. 22, n. 3, p. 345-356, 2018.
GATES, G. J. How many people are lesbian, gay, bisexual, and transgender? The Williams Institute. UCLA School of Law, 2011.
GUIMARÃES, N. P. et al. Avaliação da implementação da Política Nacional de Saúde Integral à população LGBT em um município da região Sudeste do Brasil. Revista Eletrônica Comunicações e Informações em Saúde, v. 11, n. 2, p. 123-135, 2020.
HALBWACHS, Maurice. A memória coletiva. São Paulo: Vértice, 1990.
JESUS, Washington L. A.; ASSIS, Marluce M. A. Revisão sistemática sobre o conceito de acesso nos serviços de saúde: contribuições do planejamento. Ciência & Saúde Coletiva, Rio de Janeiro, v. 15, n. 1, p. 161-170, jan. 2010. Disponível em: https://www.scielo.br/j/csc/a/NCd8MxwvT6MrXDdHtMCrpks/?lang=pt. Acesso em: 10 jun. 2025.
JOSSO, Marie Christine. A transformação de si a partir da narração de histórias de vida. Porto Alegre, 2007.
JOSSO, Marie Christine. Caminhar para si. Porto Alegre. EDIPUCRS, 2010.
LIONÇO, Tatiana. Que direito à saúde para a população GLBT?: considerando direitos humanos, sexuais e reprodutivos em busca da integralidade e da equidade. Saúde e Sociedade, São Paulo, v. 17, n. 2, p. 11-21, jun. 2008. Disponível em: https://www.scielo.br/j/tes/a/Q89CPXMHF7pFyRXwjsrXWnb/. Acesso em: 13 jun. 2025.
LÓPEZ, M., et al. Training health professionals for LGBTQ+ inclusive care: A systematic review. Medical Education, v. 54, n. 3, 245-256, 2020.
MARTINS, Fernanda; LIMA, Rafael. Ambientes acolhedores na atenção primária à saúde: estratégias para inclusão de pessoas LGBTQI+. Revista Saúde & Sociedade, v. 30, n. 4, p. 89-102, 2021.
MELO, I.R; et al. O Direito à Saúde da População LGBT: Desafios Contemporâneos no Contexto do Sistema Único de Saúde (SUS). Revista Psicologia e Saúde, v.12, n.3, p. 63-78, 2020.
MEYER, I. H. Prejudice, social stress, and mental health in lesbian, gay, and bisexual populations: Conceptual issues and research evidence. Psychological Bulletin, v. 129, n. 5, 674-697, 2003.
MINISTÉRIO DA SAÚDE. Equidade em Saúde: População LGBTQIAPN. Brasília: Ministério da Saúde, 2020. Disponível em: https://www.gov.br/saude/pt-br/composicao/saps/equidade-em-saude/populacao-lgbtqiapn. Acesso em: 10 jun. 2025.
MINISTÉRIO DA SAÚDE. Política Nacional de Saúde Integral da População LGBT. Brasília: Ministério da Saúde, 2013. Disponível em: https://bvsms.saude.gov.br/bvs/publicacoes/politica_nacional_saude_lesbicas_gays.pdf. Acesso em: 10 jun. 2025.
NÓVOA, A. Professores Imagens do futuro presente. Lisboa: Educa, 2009.
OLIVEIRA, D. C. Análise de conteúdo temático-categorial: uma proposta de sistematização. Revista de Enfermagem da UERJ, v. 16, n. 4, p. 569-76, 2008.
OLIVEIRA, Maria Clara; SANTOS, Lucas Fernando. Capacitação de profissionais de saúde para o atendimento à população LGBTQI+: desafios e possibilidades. Revista de Saúde Coletiva, v. 15, n. 2, p. 112-125, 2019.
OLIVEIRA, R. S.; COSTA, A. P. Práticas inclusivas na atenção primária à saúde: possibilidades e limites. Saúde em Debate, v. 45, n. 2, p. 123-134, 2021.
PEGA, F., ET AL. Barriers to healthcare access among LGBTQ+ populations: A systematic review. International Journal of Public Health, v. 64, n. 2, 251-262, 2019.
POLLAK, Michel. Memória e identidade Social. Revista de Estudos Históricos, Rio de Janeiro, v.5, n.10, p. 200-212, 1992.
REIS, J., et al. Participação da comunidade LGBTQ+ na formulação de políticas de saúde. Revista Brasileira de Saúde Pública, 52, 2018.
SANTOS, M. A. et al. Barreiras enfrentadas pela população LGBTQI+ no acesso aos serviços de saúde. Revista de Saúde Pública, v. 54, p. 89, 2020.
SHIHADEH, N.A; PESSOA, E.M; SILVA, F.F. A (in)visibilidade do acolhimento no âmbito da saúde: Em pauta as experiências de integrantes da comunidade LGBTQIA+. Barbaroi, Santa Cruz do Sul, v. 58, p. 172-194. 2021.
SILVA, T. P.; PEREIRA, L. M. Educação em saúde e inclusão de populações vulneráveis. Revista Saúde & Educação, v. 24, n. 1, p. 45-59, 2019.
TARDIF, M.; LESSARD, C. O trabalho docente: elementos para uma teoria da docência como profissão de interações humanas. Rio Janeiro: Vozes, 2005.
TARDIF, Maurice. Saberes docentes e formação profissional. 4ª Ed. Rio de Janeiro: Vozes, 2002.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Omnia Sapientiae

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Omnia Sapientiae adere a uma Licença Creative Commons Internacional (CC BY 4.0). Desta forma fica expressa a permissão para que compartilhem (copiem e redistribuam o material em qualquer formato) e adaptem (remixem, transformem e criem a partir do material), mesmo para fins comerciais, desde que citada a fonte.
Omnia Sapientiae adheres to an International Creative Commons License (CC BY 4.0). In this way, permission is expressed to share (copy and redistribute the material in any format) and adapt (remix, transform, and build upon the material), even for commercial purposes, as long as the source is cited.
Omnia Sapientiae adhiere a una Licencia Creative Commons Internacional (CC BY 4.0). De esta forma, se expresa el permiso para compartir (copiar y redistribuir el material en cualquier formato) y adaptar (remezclar, transformar y crear a partir del material), incluso para fines comerciales, siempre que se cite la fuente.